Eerste week in Muizenberg

2 oktober 2018 - Muizenberg, Zuid-Afrika

Hoihoi iedereen,

Ik ben nu al ruim een week in Muizenberg dus het werd wel eens tijd om iets van me te laten horen. Allereerst wil ik iedereen bedanken voor het meeleven voorafgaand aan mijn vlucht. De kaarten, verrassingen en lieve berichtjes die ik heb gekregen, maakte me allemaal heel blij, dus dankjulliewel daarvoor! Ook wil ik gelijk even zeggen dat ik niet weet hoevaak ik een nieuw 'reisverhaal' plaats, want ik kom er niet altijd aan toe en bovendien is de WiFi ook niet optimaal haha. Dus mocht je willen weten wanneer ik iets plaats, dan kan je je aanmelden voor de mailinglijst en ben je als eerste op de hoogte ;)

Okee laat ik maar bij het begin beginnen. Ik vond het lastig om afscheid te nemen van iedereen. Het is zo'n gek idee dat je je vrienden en familie voor ruim 5 maanden niet gaat zien... Toen ik naar de gate liep, voelde ik me ook echt alleen, maar toen ik eenmaal in het vliegtuig zat, had ik er ook wel heel veel zin in. De vlucht van 11 uur was prima uit te houden, want ik kreeg veel eten en drinken en je kon allerlei films kijken. Ook kon je via een scherm precies zien waar je vloog. Ik zat bij het raam, dus ik kon zelfs de Sahara van bovenaf zien. Toen ik zag dat we bijna bij Kaapstad waren, dacht ik; Wow, nu gaat het echt beginnen. Ik werd opgehaald door leiding van mijn DTS en kwam rond half 11 aan op de base. Op dat moment was bijna iedereen, die al was aangekomen, op hun kamer. Dus na een korte rondleiding ben ik meteen gaan slapen. Helaas was ik de eerste op mijn kamer, dus de eerste avond had ik nog bijna niemand gezien.

Inmiddels heb ik twee kamergenootjes; een Duits meisje van 20 jaar en een Amerikaans meisje van 21 jaar. De kamer is knus, de douche is ijskoud, de matrassen op de stapelbedden zijn zacht, maar het is wel heel gezellig en wordt steeds meer echt onze kamer! In Zuid-Afrika is er een watertekort, dus we mogen maximaal 1,5 minuut per dag douchen (maar je wil er eigenlijk ook niet veel langer onder staan...)

Op dit moment zijn er ongeveer 100 studenten op de Base, want er is ook een andere DTS bezig en twee SBS'en (School of Biblical Studies). Er zijn veel verschillende nationaliteiten. Veel duitsers en amerikanen, maar gelukkig ook een paar nederlanders. Het is heel leuk om iedereen (ook de studenten van andere programma's) te leren kennen. Iedereen is heel aardig, maar ik moet nog wel even mijn plekje vinden.

De eerste week bestond vooral uit kennismaken en ook werden de regels uitgelegd. Ook hebben we allemaal een werktaak gekregen die we elke dag moeten doen. Mijn werktaak is koken. Van maandag tot vrijdag ben ik samen met twee anderen van 16 uur tot 18 uur bezig met het avondeten voor de hele base. Het is leuk om te doen, maar het is wel vervelend dat je 's middags altijd al om 16 uur terug op de Base moet zijn.

Dan zal ik nu even vertellen hoe een dag er hier ongeveer uit ziet. Tussen 7 uur en half 8 's ochtends kan je ontbijten. Om half 9 beginnen we met Worship of Intercession. Worship houdt in dat we met z'n allen God aanbidden door middel van muziek en zang. Bij intercession gaan we met z'n allen bidden voor een bepaald land of een bepaalde groep mensen. Om 10 uur begint de les. Tot nu toe hebben we het gehad over Hearing Gods voice en Nature and character of God. Ik vind de lessen heel interessant. De spreker geeft informatie, dan praten we er in tweetallen of kleine groepjes verder over door, dan worden er mensen gevraagd om er voor de hele groep iets over te zeggen en vaak sluiten we de les met gebed. Ik vind het nu soms nog wel lastig om voor de hele groep te bidden. Het engels is verder geen probleem, alleen soms belemmert het me wel om te zeggen wat ik ergens van vind, omdat ik dan niet de juiste engelse woorden kan vinden. Maar dat zal vast steeds beter gaan. De les eindigt rond 1 uur en dan hebben we een warme lunch. Daarna ben je in principe vrij, maar moet je wel bepaalde boeken lezen, vragen beantwoorden en later zullen we ook elke week een gesprek hebben met één van de leiders. Om 4 uur begint mijn werktaak en dan om 6 uur gaan we avondeten. Daarna hebben we soms een vrije avond en soms les.

In onze vrije tijd gaan we naar de supermarkt, naar een coffeeshop (wat hier gewoon een plek is waar je koffie kan drinken), we doen spelletjes, gaan naar het strand, kletsen of doen iets voor onszelf.

In de weekenden zijn we vrij, dus zaterdag ben ik met mijn hele klas naar Hermanes geweest. Dit is een heel leuk plaatsje met supermooie rotsen en golven en je kan er ook walvissen spotten. Het was heel gaaf om de walvissen te zien, maar misschien vond ik de golven nog wel mooier! Sowieso is Zuid-Afrika een heel mooi land. Tijdens de rit ernaartoe zag je overal om je heen mooie natuur; bossen, zee, bergen, geweldig! Zondag ben ik naar een kerk in kaapstad geweest, daarna gingen volleyballen op het strand en 's avonds heb ik de Muizenberg beklommen met 4 anderen. Het is korte maar steile tocht, maar het uitzicht is het zeker waard! Bovenop de berg hadden we een prachtig uitzicht over de stad met alle lichtjes. Overdag kan je daar ook heel mooi uitkijken over de zee, maar daar was het 's avonds te donker voor.

Verder is ook bekend gemaakt waar we eventueel het tweede deel heen gaan. De locaties zijn Jordanië+Griekenland, de Filipijnen, Thailand+Taiwan en Oeganda. Gisteren moesten we onze top 4 inleveren. Ik had heel erg het gevoel dat God mij in Jordanië en Griekenland of Oeganda wou hebben, waar we met vluchtelingen gaan werken, dus die landen staan bij mij op nummer 1, maar eigenlijk lijken alle 4 de opties mij heel interessant! Waarschijnlijk horen we eind deze week waar we heen gaan dus dat horen jullie volgende keer!

Dan nog even het weer; Toen we aankwamen was het kouder dan ik had gedacht en droeg iedereen truien, maar de afgelopen dagen is het heel mooi weer geweest en nu de lente is begonnen wordt dat alleen maar beter! Het waait hier wel altijd, maar dat is opzich ook wel lekker.

Dan was dit de update voor deze keer! Natuurlijk mis ik mijn familie en vrienden wel, dus stuur me gerust een berichtje of laat een reactie achter!

Groeeeetjes,

Mariek

1. Jaimy Lynn:
    2 oktober 2018
    Ah Miekje wat leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Wel echt vervelend van de douche, al helemaal als je je haar moet wassen hahaha. Ik kan niet wachten op de volgende update and I miss you xxx :)
  2. Rineke Van ''t Wout:
    2 oktober 2018
    Lieve Mariek, Bedankt voor je verslag. Superleuk om je blog te lezen. Je schrijft heel beeldend. Het lijkt mij een hele boeiende en waardevolle ervaring. Ik hoop en bid dat je snel je plekje in de groep mag vinden. Ik wens je Gods zegen en nabijheid toe en kijk uit naar je volgende blog! Liefs Rineke
  3. Joris:
    2 oktober 2018
    Wat super om te horen dat je het naar je zin hebt! Heel tof als je met vluchtelingen mag werken over een paar maanden. Ik hoop dat je veel zal leren onderweg 😌
  4. Reinie van Dijken:
    2 oktober 2018
    Lieve Miek wat fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt.Zoals je schrijft zie ik het helemaal voor me. Een hele toer om voor 100 mensen elke dag te koken. Zoveel nationaliteiten bij elkaar is op zich al bijzonder..Ik ben benieuwd waarheen je wordt uitgezonden. Ook al ben je ver bij ons vandaan Gods nabijheid is niet afhankelijk van de afstand .Ik hoop dat je dat ook mag ervaren. Opa en ik bidden voor jeen we wensen je Gods zegen in alle dingen . Liefs oma
  5. Jan van Dijken:
    2 oktober 2018
    Lieve Mariek Wat mooi om te lezen Fijn dat je al zo veel hebt ondernomen Ook leuk dat je het gezellig maakt op jullie kamer. Mooi dat je de lessen leerzaam vindt en door het uitwisselen van gedachten leer je elkaar ook beter kennen Met jou ben ik erg benieuwd waar je terecht zult komen. We denken aan je en bidden voor je Liefs opa
  6. Jan van Dijken:
    Lieve Mariek Wat mooi om je verhaal te lezen Je hebt al veel ondernomen
    Goedenacht dat de lessen je aanspreken en door het uitwisselen van gedachten leer je elkaar ook beter kennen met jou ben ik erg benieuwd naar waar je terecht zult komen We denken aan je ook in ons gebed Liefs opa
  7. Jan van Dijken:
    2 oktober 2018
    Er was iets fout gegaan vandaar het dubbele bericht
  8. Wilmy:
    2 oktober 2018
    Lieve Mariek wat heb je in die korte tijd al veel beleefd! Bedankt dat je het zo beeldend beschrijft. Zo kunnen we het ons een beetje voorstellen hoe je het hebt. Fijn dat je al vrij snel weet waar je straks gaat werken. Dan kun je er nog beter naar toe leven. Ga je dan ook gerichter met de groep kennismaken die naar dezelfde bestemming gaat? We denken veel aan je en bidden voor je.
  9. Jeanne van tWout:
    2 oktober 2018
    lieve Mariek. wat fijn om je verhaal te lezen.Wat maak je veel mee zo en veel nieuwe indrukken maar ook heel leuk om walvissen te spotten.Wel spannend om te weten naar welk land je gaat.Koken voor zoveel mensen is best veel om te doen.Ik denk aan je en bid voor je .Hartelijke groetjes oma Jeanne
  10. Nanoem:
    5 oktober 2018
    Super leuk om te lezen hoe het daar is. Heel veel plezier en ik kijk uit naar de volgende update ❤️
  11. Dicky:
    7 oktober 2018
    Hoi Mariek, wat leuk om je verhaal te lezen en wat beleef je veel op deze manier. Heel bijzonder dat je dit doet! We hopen en bidden dat je een hele fijne tijd hebt daar. Groeten van Koos en Dicky Korsuize
  12. Suzanne:
    10 oktober 2018
    Lieve Mariek, bedankt voor je verslag. Wat fijn om te lezen dat je een goede reis hebt gehad en steeds meer went daar. Wat bijzonder wat je daar allemaal meemaakt!
    Best een pittige taak om dagelijks voor zoveel mensen te moeten koken!
    We wensen je veel mooie- en goede ervaringen daar verder, veel plezier ook en Gods zegen in de tijd die komt.
    Lieve groetjes, Jaap, Suzanne, Cindy en Davey Kralt