Volop lente!

30 oktober 2018 - Muizenberg, Zuid-Afrika

Hallo allemaal!

Ik ben elke keer weer verbaasd over hoeveel mensen voor me bidden, met me meeleven of berichtjes sturen dus dankjulliewel allemaal! Voor ik weer van het ene onderwerp naar het andere onderwerp spring, heb ik twee mededlingen, haha.

1. Zoals een aantal van jullie al hadden gezien, heb ik foto's toegevoegd aan de blog. Ik kan ze helaas niet bij het verhaal zetten, maar als je op 'Foto's' klikt kun je ze vinden. Bij elke foto staat een beschrijving zodat duidelijk wordt waar de foto was genomen, maar om die beschrijving te lezen, moet je wel op de foto klikken.

2. Ik weet dat een aantal van de mensen die dit lezen niet zo bekend zijn met het geloof, dus mocht je vragen hebben of geïnteresseerd zijn in wat ik precies doe en leer hier, stuur dan vooral een berichtje. Ik vind het alleen maar leuk om er meer over te vertellen of om vragen te beantwoorden, hoewel ik niet kan garanderen dat ik altijd het perfecte antwoord heb. Wat je hier heel duidelijk merkt, is dat iedereen weer net andere visies kan hebben op het geloof. Dat is soms lastig, maar ik vind het ook wel iets heel moois, omdat er goede gesprekken/discussies uit voortkomen. De discussies zetten je aan het denken en brengen je vaak ook dichter bij God. Door vragen te stellen help je mij dus ook, dus doe dat gerust! Oké, dan gaan we nu weer door naar de avonturen hier in Zuid-Afrika.

Inmiddels ben ik al ruim een maand in Zuid-Afrika, wow! De tijd gaat hier heel snel (zo snel, dat we hier sinds afgelopen weekend een uur voorlopen op jullie in Nederland ;)) Hier in Zuid-Afrika doen we niet aan wintertijd, want het is hier volop lente! Afgelopen week was het elke dag tussen de 25 en 33 graden! Ook was er minder wind dan normaal, dus het werd behoorlijk warm. Omdat we hier met heel veel verschillende culturen bij elkaar zitten, is het soms wel lastig wat je aan doet op zulke dagen. Als meisje moeten je schouders redelijk bedekt zijn en moet je korte broek eigenlijk tot aan je knieën komen. Ik wist dit van tevoren, dus ik had rokken en losse lange broeken meegenomen, maar die bleken toch wel warm in dit weer. Dus ik ging naar Kaapstad om een geschikte korte broek te kopen, maar dat is als lange Nederlander niet zo makkelijk.... De broekjes zijn helaas al snel te kort, dus houd ik het toch maar bij rokken en jurkjes. Afgelopen dagen is de wind weer teruggekeerd en zijn de temperaturen gedaald (rond de 20-25 graden), dus houd ik het weer uit met de lange broeken.

Ik heb afgelopen weken weer allerlei leuke dingen meegemaakt. Zo ben ik vorig weekend voor het eerst gaan surfen! Muizenberg is één van de beste surfstranden ter wereld, dus vond ik dat ik het wel een keer moest proberen. Ik was de enige in de groep die voor het eerst ging surfen, dus terwijl de rest allemaal in het water lag, kreeg ik een privé-les van één van de leiders van YWAM Muizenberg, in het zand! Het was een mooie dag, dus er waren veel mensen. Dan is het best ongemakkelijk als je als enige leert hoe je moet opstaan in het zand, maar verstand op nul en oefenen. Daarna was het tijd om het water in te gaan. Het lukte me niet altijd om op te staan in het water, maar dat maakte niet uit want mijn leraar bleef me aanmoedigen met: 'Yeahhh, you're almost there. You're doing great! Whoohoo!''. Surfen is wel heel zwaar, maar het was superleuk, dus ik ga het zeker nog een paar keer doen. Het enige nadeel is dat er hier ook haaien zitten, dus soms worden de surfers de zee uitgestuurd, maar tot nu toe heb ik dat nog nooit meegemaakt. Verder ben ik naar Kaapstad geweest, wat echt een mooie stad is. Er zijn leuke 'foodmarkets' en afrikaanse markten. Ook zie je veel Afrikanen op de straat dansen, wat een leuke sfeer creeërt. Afgelopen weekend zijn we met de trein naar Simon's Town gegaan, een stadje verderop waar we wilde pinguïns konden zien! Ik blijf me verbazen over hoe mooi Zuid-Afrika is en heb nu al zin om in volgende weekenden nog meer van de natuur te zien. Verder leer ik hier veel over alle verschillende culturen. Zo leren de Afrikanen hoe je moet dansen en poolen. De Amerikanen zijn de experts wat betreft het Engels. Ik leer ook verschillende talen; een klein beetje Italiaans, Yoruba (Nigeria), Luganda (voor Oeganda) en mijn Duits van de middelbare school komt hier ook goed van pas. Er zijn ook een paar mensen die graag Nederlands willen leren dus die help ik. Ook blijft het grappig om Nederlands/Afrikaans te praten met de Afrikanen.

Dan nu even over de lessen. We hebben het gehad de afgelopen weken veel gehad over Jezus en hoe we steeds meer op hem kunnen lijken. Jezus was meer mens dan iedereen die ooit op aarde geleefd heeft. Hij was hoe God wilde dat alle mensen zouden zijn. We hebben het ook gehad over emoties. Jezus ervaarde elke emotie; woede, verdriet, blijdschap etc. Hij heeft ons het perfecte voorbeeld gegeven hoe je je emoties kan toelaten zonder dat je zondigt! Verder hebben we verschillende sprekers gehad die hun getuigenissen met ons deelden. Één van de verhalen ging over een zeer welvarende moslim die is bekeerd, maar daardoor alles en iedereen tegen zich kreeg. Ondanks dat hij met de dood wordt bedreigd door zijn eigen familie, heeft hij geen moment spijt gehad, omdat hij zich met God rijker voelt dan ooit. De getuigenissen waren wel extreem, maar wat ze allemaal lieten zien is dat God volgen betekent dat je wel eens uit je 'comfortzone' moet stappen. Dat heeft vaak grote gevolgen, maar God gaat met je mee en geeft je een nog veel grotere beloning. Dit zijn even een paar kleine punten waar we het over hebben gehad, maar er is nog zo veel meer! Dus wederom; stuur gerust een berichtje als je meer wilt weten.

Ook leren we veel verschillende technieken hoe je de bijbel beter kan begrijpen, naar Gods wil kan luisten en hoe je je relatie met Hem kan verdiepen.

Verder hebben we weer local outreach gehad wat dit keer inhield dat we in groepjes door Muizenberg gingen lopen. We deden een 'treasure hunt' wat inhoudt dat je eerst gaat bidden en luisteren naar God. Sommige mensen krijgen dan een beeld van een plaats, persoon of voorwerp en gaan aan de hand daarvan op zoek naar de mensen waar ze mee gaan praten of voor kunnen bidden. Maar het kan ook dat je niks krijgt. Mijn groepje had niet iets specifieks, maar wij hebben met daklozen gepraat en voor ze gebeden. Het was erg mooi om naar de 'locals' te luisteren en ze zo te helpen. De tweede week bestond local outreach uit het opruimen van afval rondom het strand. Dit is misschien niet de favoriete bezigheid, maar het is wel mooi dat je ook door zoiets te doen mensen kan helpen. Voorafgaand was er een man die ons vertelde over de consequenties van afval. Hij was erg gepassioneerd over het milieu. Ik moest wel m'n best doen om m'n lach in te houden toen hij ons een handje afval gaf tijdens zijn presentatie om door te geven. Achteraf hoorde we dat het die man erg goed had gedaan dat hij z'n verhaal kon doen. Het is mooi dat je op zoveel manieren mensen kan helpen. In dit geval maakte we al een heel verschil door simpelweg te luisteren.

Ik ben nog nooit zolang weggeweest van Nederland en ik mis iedereen wel, maar ik heb het hier gelukkig erg naar m'n zin!

Tot de volgende keer!

Mariek

''Even before He made the world, God loved us and chose us in Christ to be holy and without fault in His eyes. God decided in advance to adopt us into His own family by bringing us to Himself through Jesus Christ. This is what He wanted to do, and it gave Him great pleasure.'' - Ephesians 1:4-5

1. Rineke Van ''t Wout:
    30 oktober 2018
    Dankjewel voor dit mooie verslag weer. Heel fijn om je zo te kunnen volgen. Wat stoer van je om toch te gaan surfen ondanks dat je de enige was die het nog moest leren. En wat een resultaat, coole actiefoto op de surfplank. Lieve Mariek, geniet van alle bijzondere dingen die op je pad komen en ik wens je Gods zegen en nabijheid toe. Liefs Rineke
  2. Suzanne:
    3 november 2018
    Hoi Mariek! Wat beleef jij veel zeg!! Leuk om allemaal te lezen! Wat een prachtige foto's ook. Zo'n mooie zee...en dan ook nog eens een walvis, die je zomaar ziet! Super mooi en gaaf hoor!
    Lieve Mariek, we wensen je nog heel veel mooie, inspirerende en leuke belevenissen toe. Veel plezier verder en veel liefs van ons: Jaap & Suzanne, Cindy en Davey
  3. Cora Cramer:
    7 november 2018
    Ook als duo-juf van je moeder vind ik het erg leuk om je verslagen te lezen Mariek! Je vertelt heel beeldend! Ik wens je Gods Zegen toe!